PROJEKT ZAKOŃCZONY –  czas trwania projektu marzec – maj  2018

 

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU „WIOSNA MAŁYCH PRZYRODNIKÓW”

 

Dzieci z Oddziałów Przedszkolnych Szkoły Podstawowej im. Orła Białego                        w Podgórzynie zakończyły projekt „Wiosna małych przyrodników”. Nauczyciele podczas trwania projektu zorganizowali dla nich mnóstwo działań, dzięki którym poznawały  przyrodę poprzez aktywny i bezpośredni kontakt – obserwowały, badały, eksperymentowały.

Podsumowanie nastąpiło podczas spotkania integracyjnego z udziałem pani dyrektor, przedstawiciela Nadleśnictwa Śnieżka pana Marka Bartnika, dzieci i nauczycieli z oddziałów przedszkolnych.

Dla wszystkich wystąpiła grupa teatralna z inscenizacją ekologiczną „List do człowieka”, która mówiła o szanowaniu przyrody. Pan Marek przyjął przyrzeczenie od dzieci, które obiecały, że będą dbały o środowisko i wręczył im dyplomy „Przyjaciela przyrody”. Natomiast wszyscy podziękowali edukatorom leśnym, pani Bogumile Chabowskiej Dąbek i panu Markowi Bartnikowi za przeprowadzenie wspaniałych zajęć. Dzięki ich pasji i zaangażowaniu przedszkolaki mogły poznać piękno przyrody.

Rozstrzygnięto również konkurs plastyczny „Wiosenna łąka” – pani dyrektor wręczyła dzieciom dyplomy i upominki.

 

ŚWIAT OWADÓW – ZAJĘCIA Z ŻYWYMI OKAZAMI

Dzieci z grupy II i III wzięły udział w niepowtarzalnych zajęciach przyrodniczych prowadzonych przez  pana Wojciecha z firmy EDUZA. Tematem zajęć były owady. Dzieci miały okazję doświadczać przyrody w bezpośrednim kontakcie z żywymi okazami. Było mnóstwo emocji – niektóre dzieci odważyły się je dotknąć .

Przedszkolaki dowiedziały się jak zbudowane są owady, przypomniały sobie również wiadomości o owadach żyjących na łące i w lesie.

Maluszki poznają las

Z racji swojego wieku, najmłodsza grupa przedszkolna nie mogła wybrać się na wyprawę do lasu, dlatego postanowiliśmy przynieść pewne jego elementy do sali przedszkolnej . Dowiedzieliśmy się co to jest kora, mech oraz poznaliśmy drzewa liściaste i iglaste. Całe zajęcia odbyły się  z wykorzystaniem naturalnego materiału przyrodniczego, który dzieci mogły dotknąć i powąchać, badały i sprawdzały jego właściwości. Na zakończenie stworzyliśmy piękne drzewa, które ozdabiają przedszkolną wystawę.

OWADY W LESIE

Grupa IV wybrała się na spacer do lasu, zajęcia prowadziła pani Bogumiła Chabowska- Dąbek  z Nadleśnictwa Śnieżka.

Pani Bogusia przypomniała jakie owady żyją wokół nas – zachęcała dzieci do budowania dla nich domków, które można powiesić w ogrodzie, w sadzie. Dawniej owady znajdowały schronienie m.in. w słomianych strzechach, zakamarkach między cegłami lub belkami, piwnicach czy strychach. Obecnie betonowa zabudowa, szczelne tynki bardzo to ograniczają. Dlatego też wiele owadów ginie. Domki budujemy i stawiamy zwłaszcza na wiosnę kiedy owady składają jaja. Latem domki umożliwiają owadom nocleg i schronienie. Z kolei jesienią owady mogą w nich przezimować. Warto pamiętać, że owady także potrzebują miejsca gdzie się skryją przed deszczem, mrozem oraz drapieżnikami.

 

Dzieci dowiedziały się jakie owady żyją w lesie. Oprócz szkodników jest wiele bardzo pożytecznych – np.; mrówki, które „sprzątają” las; pszczoły, które zapylają kwiaty.

Potem zawiesiły zrobione wspólnie z rodzicami domki dla owadów.

 

LAS” – ZABAWY PLASTYCZNE

ZAJĘCIA PRZYRODNICZE W LESIE

Dzieci z grupy II i III wybrały się na wycieczkę do lasu, aby poobserwować naturalny ekosystem świata roślin i zwierząt. Dowiedziały się ile warstw ma las, oglądały różne okazy przyrodnicze znajdujące się w najniższej warstwie. Wykazały się też świetną znajomością na temat ochrony przyrody – doskonale wiedzą, że należy ją chronić i że w lesie nie wolno zostawiać śmieci, rozpalać ognisk, hałasować – bo płoszy się wtedy zwierzynę.

Wycieczka do Świeradowa

Dzieci z grupy II i III były na wycieczce w Świeradowie Zdroju. Tam w Nadleśnictwie znajduje się Ogród Dydaktyczny „Izery Trzech Żywiołów”. Zajęcia w tym urokliwym miejscu poprowadziła dla przedszkolaków pani Katarzyna Męcina. Dzieci miały okazję zobaczyć  wyjątkowe rośliny występujące w Górach Izerskich – zwłaszcza zainteresowały się rosiczką zjadającą owady; zobaczyły jak wygląda torfowisko.

Dla przedszkolaków to była wyjątkowa przygoda z przyrodą….

NA ŁĄCE I W SADZIE

SPOTKANIE Z PRZYRODĄ

Grupa IV wzięła udział w niepowtarzalnych zajęciach przyrodniczych. Prowadził je pan Wojciech Zawadzki z firmy EDUZA. Tematem zajęć były owady. Dzieci miały okazję uczyć się i doświadczać przyrody na żywo, w bezpośrednim kontakcie z żywymi okazami. Do pomocy dzieci miały lupy i mikroskopy. Pan Wojtek rewelacyjnie potrafił zafascynować dzieci światem owadów, używając wyłącznie metod aktywnych, nie pozwalając nawet na minutę nudy, prezentując wiele okazów (żywych i nie) oraz wywołując pełną gamę pozytywnych emocji.

WYPRAWA NA ŁĄKĘ

Łąka to niezwykłe miejsce, pełno na niej barwnych kwiatów i brzęczących owadów, dlatego dzieci z grupy IV uzbrojone w lupy wybrały się na nią raz jeszcze.

Dzieci podziwiały z bliska kolorowe kwiaty, słuchały odgłosów łąki, obserwowały jej mieszkańców. Obcowanie z przyrodą, to ważne i cenne doświadczenie.

„Mali chemicy – przyrodnicy”

Grupa IV gościła pana Wojtka Zawadzkiego z firmy EDUza. Dzieci zamieniły się w chemików i przeprowadzały prawdziwe eksperymenty. Emocjom i radości nie było końca! Przez zabawę – najlepsza nauka. To były wspaniałe  zajęcia.

 

W związku z realizacją tematu „Na łące”, dzieci z grup II, III i IV wyruszyły na jej poszukiwanie. Mogły tam obserwować przyrodę z bliska. Zajęcia w grupach starszych poprowadził pan Marek Bartnik z Nadleśnictwa Śnieżka. Mali badacze szukali  ciekawych roślin i ziół. Dzieci dowiedziały się jakie rośliny można zobaczyć na łące, oraz jakie owady i zwierzęta żyją pośród traw.

Przy okazji przypomniały sobie co potrzebne jest roślinom do życia.

Pan Marek opowiedział również o życiu pszczół, które są nieodłącznie związane ze światem roślin.

Wyjaśnił dzieciom, że pszczoły wykonują bardzo ważne zadanie, nie tylko zbierają pokarm, ale przy okazji zapylają kwiaty przenosząc pyłek na słupki kwiatów. Rośliny, aby zwabić do siebie owady wymyśliły kilka sprytnych sposobów:

  • tworzą piękne kolorowe kwiaty, tak by z daleka było je widać,
  • wiele z tych kwiatów wydziela zapach, by nim kierowały się owady,
  • oraz produkują słodki nektar.

W taki oto sposób kwiaty wykorzystują owady do zapylania odwdzięczając się pokarmem.  Dzięki temu my ludzie oraz zwierzęta mamy co jeść, a rośliny mogą  się rozmnażać za pomocą nasion.

24.04.18r. grupę  III odwiedziła edukatorka z Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych Pani Maja, która przeprowadziła zajęcia pt.” Kwiaty wabią”. Na zajęciach dzieci dowiedziały się jak zbudowany jest kwiat, obserwowały pod mikroskopem części owadów oraz obejrzały prezentację na temat owadów zapylających kwiaty. Wspólnie z Panią Mają wykonały przestrzenne kwiaty z pyłkiem. Dzieciom zajęcia niezwykle się podobały.

DZIEŃ ZIEMI

Dzieci z Oddziałów Przedszkolnych obchodziły Światowy Dzień Ziemi.

Świętowanie rozpoczęły filmem edukacyjnym – poznały znaczenie słowa „ekologia” oraz  dowiedziały się jak należy dbać o naszą planetę Ziemię.

Uczestniczyły też w zabawach plastycznych,  muzyczno – ruchowych oraz w heppeningu ekologicznym. Nauczyły się również jak segregować śmieci.  Celem tego przedsięwzięcia było umocnienie dzieci w przekonaniu, iż przyrodę należy szanować, aby wszyscy mogli żyć w zdrowym i pięknym środowisku.

 

 

 

CO ROBIĄ PTAKI WIOSNĄ?

Wszystkie dzieci obejrzały film edukacyjny „Ptaki budują gniazda”. Dowiedziały się, że ptaki składają w nich jajka, oraz że gniazdo po wykluciu się ptasich dzieci pełni rolę domu, a ptasi rodzice opiekują się pisklętami aż do czasu, gdy małe będą w stanie samodzielnie fruwać i zdobywać pożywienie.

Najmłodsze dzieci obejrzały również bajkę z serii „Przygód kilka wróbla Ćwirka” pt: „Kukułcze  jajo”. Słuchały również nagrań głosów różnych ptaków.

We wszystkich grupach powstały wspaniałe prace plastyczne.

Grupa I podczas zabaw teatralnych naśladowała poruszanie się i głosy ptaków. Dzieci odgrywały scenki pt: „W ptasim gnieździe”.

—————————————————————————————————————————————-

BOCIANY JUŻ PRZYLECIAŁY

Obejrzeliśmy film edukacyjny o bocianach. Poznaliśmy bociana białego – jego tryb życia, wygląd, sposób odżywiania.

Wykonaliśmy prace plastyczne, śpiewaliśmy piosenki i bawiliśmy się wesoło naśladując bociany, a przy okazji żaby…:)

WIOSENNY KONCERT

Wysłuchaliśmy wiosennego koncertu na skrzypce w wykonaniu mamy Ani z grupy I pani Danuty Gajlewicz. Przy akompaniamencie skrzypiec śpiewaliśmy wiosenne piosenki – słuchaliśmy utworów zmiennych jak marcowa pogoda, odgadywaliśmy odgłosy ptaków.

WIOSENNIE I ZIELONO W SALI GRUPY I

Dzieci  systematycznie pielęgnowały swój zielony ogródek, uczyły się dawkować odpowiednią ilość wody. Prace ogrodnicze przyniosły wspaniałe efekty.

WIOSENNE ZABAWY PLASTYCZNE

POWITANIE WIOSNY

Nasze przedszkolaki już od kilku dni  przygotowywały się do powitania wiosny. Uczestniczyły                             w grach i zabawach, śpiewały piosenki nawiązujące do rozpoczynającej się właśnie pory roku. Zauważyły również, że sprawdza się przysłowie „w marcu jak w garncu”-  nigdy nie wiadomo jaka będzie pogoda – raz pada deszcz, raz jest słonecznie, a raz pada śnieg. Wykonywały wspólnie wiosenne prace plastyczne.  Aby podkreślić charakter pierwszego dnia wiosny, przedszkolaki przyszły ubrane na zielono. Najbardziej oczekiwaną częścią dnia było wyjście na spacer, podczas którego mogły  pożegnać zimę i powitać wiosnę.

Obejrzeliśmy też inscenizację przygotowaną przez panią Darię i grupę III pt: „WITAJ WIOSNO”.

DZIEŃ WODY

Wszystkie przedszkolaki ubrane na niebiesko obchodziły „Dzień Wody”. Celem zabawy było:

– uświadomienie znaczenia wody w przyrodzie oraz konieczności jej oszczędzania,

– rozwijanie zainteresowań związanych z ekologią poprzez wykonywanie doświadczeń z wodą,

– wytworzenie radości ze wspólnej zabawy.

Podczas prezentacji multimedialnej mogły zobaczyć i dowiedzieć się:

  • Skąd bierze się woda.
  • Do czego jest potrzebna i kto jej potrzebuje.

Dzieci brały udział w zabawach umysłowych (rozwiązywanie zagadek, burza mózgów); plastycznych, muzycznych oraz badawczych. Ćwiczyły umiejętność wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń.

Oczywiście codziennie podlewają przedszkolny zielony ogródek, bo wiedzą, że woda jest potrzebna do wzrostu roślin.

DZIEŃ SŁOŃCA

Międzynarodowy Dzień Słońca – święto, którego celem jest upowszechnienie wiedzy na temat Słońca oraz jego wpływie na Ziemię.

W tym dniu dzieci z wszystkich grup ubrały się na żółto.

Celem naszej zabawy było:

– uświadomienie roli Słońca dla rozwoju roślin i życia na Ziemi;

– uświadomienie dzieciom teorii, że „Ziemia krąży wokół Słońca”.

Obejrzeliśmy film edukacyjny o Słońcu – starsze przedszkolaki wzbogaciły wiedzę i słownictwo na temat Układu Słonecznego.

A potem wszystkie dzieci podczas wspaniałych „słonecznych zabaw”  rozwijały inwencję twórczą poprzez improwizację ruchową, ćwiczyły koncentrację i rozwijały wyobraźnię.

 

Zielony ogródek

Jednym z zadań umieszczonych w projekcie „Wiosna Małych przyrodników” było założenie zielonego ogródka w sali. Dzieci oglądały nasiona, porównywały ich kształty, wielkości. Następnie posadziły nasiona fasolki, cebulki, rzeżuchy, rzodkiewki, owsa do doniczek  z ziemią, na gazie, oraz na słoikach z wodą. Dowiedziały się  co jest potrzebne roślinom do życia. Obserwacja kiełkujących roślin wywołuje u dzieci ( zwłaszcza tych najmłodszych) zdziwienie i radość.

—————————————————————————————————————————————-

„Wiosna małych przyrodników”

Dziecko w wieku przedszkolnym wchodzi w aktywne relacje ze swoim przyrodniczym środowiskiem, nawiązuje żywy i silny kontakt z przyrodą – jest już gotowe do jej poznawania i jej ochrony. Od najmłodszych lat należy rozpocząć kształtowanie właściwej postawy człowieka wobec środowiska. Należy pokazać dziecku, że świat przyrody jest piękny i fascynujący i dlaczego trzeba go chronić. Dziecko w wieku przedszkolnym powinno mieć możliwość poznawania przyrody poprzez aktywny i bezpośredni kontakt – powinno obserwować, badać, eksperymentować. Projekt ma kształtować wśród dzieci postawę ekologiczną, która będzie charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą, ale przede wszystkim odpowiedzialnością za przyrodę.
Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym 3 – 6 letnich.

czas trwania projektu: od marca 2018r. do maja 2018r.