Bajeczki z wesołej biblioteczki …
Uwaga Uwaga Uwaga !!!
Przyłapani na czytaniu !!!
Wstęp
Jedną z twórczych metod wychowania młodego czytelnika jest systematyczne czytanie dziecku, czytanie „dla przyjemności”. W dzisiejszych czasach często zapominamy, jak ważnym elementem w wychowaniu dziecka jest książka i kontakt z nią. A regularny kontakt z książką, biblioteką zapewni dzieciom przede wszystkim rozwój zainteresowań czytelniczych, wpłynie na rozwój intelektualny dziecka, wzbogaci zasób słownictwa i rozwój wyobraźni, a także będzie wsparciem w sferze przeżyć emocjonalnych. Książka jest skarbnicą wiedzy, umożliwia zadawanie pytań, poszukiwania i uzyskiwania odpowiedzi. A w dobie właściwej literatury kształtuje się przyszłego czytelnika.
Wszyscy chcemy, aby młode pokolenie, nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Więc czytajmy dzieciom, czytajmy z nimi.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU: Upowszechnianie, propagowanie i rozwój czytelnictwa wśród dzieci przedszkolnych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształcenie nawyków czytelniczych.
- Eliminowanie negatywnych emocji, agresji, wyciszanie dzieci.
- Zachęcenie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom oraz budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
- Zapoznanie dzieci z utworami znanych autorów literatury dziecięcej np. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej i twórczością wybranych bajkopisarzy
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych i aktorskich.
- Rozwijanie bogatego języka dziecka
METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI :
- wspólne głośne czytanie bajek, baśni i wierszy przez nauczycieli,
- zorganizowanie biblioteczki w sali złożonej z książek wybranych autorów,
- stosowanie różnorodnych technik plastycznych w celu ilustrowania poznanych tekstów,
- włączanie rodziców do udziału w życiu placówki i w realizacji projektu
Metody pracy z dziećmi:
- praca z całą grupą,
- praca zespołowa,
- praca indywidualna
Środki dydaktyczne: literatura dziecięca: (bajki, wiersze, opowiadania), książki różnego rodzaju: (encyklopedie, informatory, słowniki), płyty CD z nagraniem bajek czytanych przez sławne osoby, materiały plastyczne, itp.
Zadania do realizacji:
- Czytanie dzieciom wybranych fragmentów książek, przybliżanie bohaterów popularnych bajek i baśni znanych autorów,
- „Czytanie pod chmurką ”- czytanie bajek w ogrodzie na świeżym powietrzu,
- Słuchanie wybranych bajek relaksacyjnych wyciszających dzieci (eliminowanie negatywnych emocji),
- Fotografowanie czytania w różnych sytuacjach i miejscach, prezentacja na stronie internetowej,
- Czytanie bajek z morałem, uczących dzieci odróżniać dobro od zła,
- Czytanie bajek z serii Bajkoterapia, czyli bajki pomagajki dla małych i dużych,
- Oglądanie filmu edukacyjnego na temat „Jak powstaje książka”.
- Założenie kącika książki w sali poszczególnych grup, ustalenie zasad korzystania z nich „kodeks książki”
- Poznawanie wybranych utworów dostosowanych do wieku dziecka
- Zaangażowanie rodziców w czytanie utworów w domu, w przedszkolu (np. zdalnie)
- Przybliżanie książki jako źródła informacji- przynoszenie do przedszkola własnych książek (encyklopedii, albumów, słowników).
- Wykonanie prac plastycznych po wysłuchaniu utworów literackich, np. „Trzy świnki” itp.
- Wykonanie zakładki do książki wg własnej inwencji,
- Zabawy w teatr z wykorzystaniem pacynek, kukiełek, rekwizytów,
Przewidywane osiągnięcia dzieci – ewaluacja :
- Poprawa koncentracji uwagi
- Wzrost czytelnictwa;
- Wyciszenie i umiejętności panowania nad swoimi emocjami;
- Wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu;
- Rozwój pamięci i wyobrażni;
Zadania do realizacji są elastyczne, dostosowane do danej grupy wiekowej i mogą ulec modyfikacji w trakcie realizacji projektu. O danych zadaniach realizowanych w grupie z dziećmi decyduje nauczyciel grupy.
Ze względu na okres pandemii Covid – 19 wiele zadań będzie realizowanych poprzez techniki zdalne wykorzystujące technologie komputerowe i elektroniczne.
Na miarę możliwości bajki mogą być czytanie przez rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego. Dzieci wspólnie z rodzicami, w domu wykonają zakładkę do książki. Fotografie z propagowania czytelnictwa będą zaprezentowane na stronie internetowej szkoły.