Szanowni Państwo, zachęcam do współpracy w obszarze logopedii zarówno tych rodziców, których dzieci zostały w tym roku objęte terapią logopedyczną, jak i tych, którzy chcieliby się skonsultować w ważnym dla siebie temacie, poszerzyć swoją wiedzę lub zapoznać się z możliwością profilaktyki logopedycznej dla swoich młodszych dzieci. Kontakt ze mną jest możliwy poprzez dziennik elektroniczny. Można się umówić na indywidualne spotkanie. Stała godzina konsultacji przypada w poniedziałki 9.40-10.40, ale istnieje możliwość umówienia się także w innym terminie. Zapraszam także do zaglądania w zakładkę logopedyczną na stronie internetowej szkoły, gdzie pojawiać się będą różne informacje oraz propozycje różnych ćwiczeń logopedycznych.

Pozdrawiam serdecznie!

                                                              neurologopeda

                                                              mgr Renata Korga

Drodzy rodzice, macie ogromny wpływ na rozwój mowy waszych dzieci.

  • Pozwólcie dzieciom spokojnie wypowiedzieć się, nie dokańczajcie za nich słów i zdań, to często stresuje i powoduje u dziecka niechęć do mówienia.
  • Kontrolujcie czas oglądanej przez dziecko telewizji czy gry na tablecie. Jego nadmiar bardzo przeszkadza w rozwoju mowy.
  • Czytajcie waszym dzieciom i towarzyszcie im, gdy zaczynają samodzielnie czytać.
  • Zapewnijcie dzieciom bardzo dużo ruchu na świeżym powietrzu. Rozwój motoryczny dziecka idzie w parze z rozwojem mowy.
  • Wykonujcie z dzieckiem ćwiczenia i bawcie się w zabawy usprawniające jego dłonie. To pomaga rozwijać się mowie.
  • Dawajcie dzieciom do picia otwarte kubki. Picie tylko przez rurkę lub z dziubka powoduje utrwalanie niemowlęcego typu połykania, który później powoduje wady wymowy oraz wady zgryzu.
  • W czasie kataru pilnujcie, by dziecko oczyszczało nos, aby nie nabrało nawyku oddychania przez usta.
  • Zwracajcie uwagę, czy dziecko żuje pokarm po obu stronach buzi czy tylko po jednej.
  • Zwróćcie uwagę, czy dziecko prawidłowo reaguje na dźwięki otoczenia i polecenia. Nawet dłużej trwający katar może spowodować czasowy niedosłuch.
  • Zwróćcie się po poradę, gdy dziecko oddycha przez usta, nadmiernie ślini się, często ma wysunięty z ust język, chrapie podczas snu.
  • Regularnie korzystajcie z wizyt dentystycznych, skonsultujcie dziecko ortodontycznie, aby mieć pewność, że zęby są zdrowe, a zgryz kształtuje się prawidłowo. Wady zgryzu także mają wpływ na wymowę dziecka.
  • Zwracajcie uwagę, aby dziecko nie krzyczało. Dzieci często mają taki nawyk. Nie mówią do siebie, lecz krzyczą. Może to doprowadzić do chrypki, a nawet do guzków fałd głosowych.
  • Bawcie się z dzieckiem w ćwiczenia rozwijające sprawność buzi i języka.
  • Nie popełniajcie powszechnego błędu twierdząc, że niepokojące objawy czy też wada wymowy same miną! Udajmy się do logopedy na konsultacje, wskazówki lub terapię. Wasze dziecko jest najważniejsze!

                                                                                                              oprac. mgr Renata Korga

                                                                                                                                neurologopeda

Przykłady ćwiczeń i zabaw korzystnie wpływających na rozwój mowy Waszych dzieci:

Ćwiczenia oddechowe

poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej i wdrażają nawyk mówienia na wydechu, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe. 

Przykłady: 

Uwaga!

Zawsze nabieramy powietrza nosem (zabawy są trudne lub nawet niemożliwe do wykonania podczas kataru).

  • Wdech nosem (usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Wdech nosem (usta zamknięte) i nosem.
  • Dmuchanie na płomień świecy (zabawy wyłącznie po opieką dorosłego!)
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  • Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem po uprzednim głębokim wdechu.
  • „Zdmuchiwanie dmuchawców” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Naśladowanie odgłosów lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.
  • Nadmuchiwanie balonika.
  • Naśladowanie syreny – „i-u-i-u-i-u”, „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
  • Wyścigi chrupek kukurydzianych – dmuchanie w parach.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło na ziemię.
  • Liczenie na jednym wydechu. Nabieramy powietrza nosem i liczymy 1, 2, 3, 4……..
  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych, np.

wdech i na wydechu: Ala ma kota.

wdech i na wydechu: Ala ma ładnego kota.

wdech i na wydechu: Mała Ala ma ładnego kota.

wdech i na wydechu: Mała Ala ma ładnego kota w domu.     ITD….

  • Powtarzanie zdań szeptem.
  • Naśladowanie śmiechu różnych osób:
  • – staruszki: che- che- che
  • – kobiety – wesołe cha- cha- cha
  • – mężczyzny –  ho- ho- ho
  • – dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

Ćwiczenia warg: 

Tego rodzaju ćwiczenia wspierają pracę mięsni artykulacyjnych i wzmacniają ich napięcie. Od ich prawidłowej pracy zależy m. in. dykcja dziecka. Często rodzice skarżą się na jakość dykcji swoich dzieci, a tymczasem nawet aktorzy wykonują takie ćwiczenia

  • Wymawianie na przemian „ a-o”.
  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „iii”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  • Cmokanie.
  • Parskanie.
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Ćwiczenia języka: 

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, buzia otwarta.
  • Dotykanie czubkiem języka do górnych zębów – buzia otwarta.
  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
  • Kląskanie językiem.
  • Unoszenie języka przy otwartej buzi do wałeczka za górnymi zębami.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy otwartej buzi.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej stronie.
  • Malowanie czubkiem języka podniebienia – buzia otwarta.
  • Liczenie górnych zębów czubkiem języka – buzia otwarta – język dotyka każdego zęba po kolei.
  • Wymawianie: „kle – kle -kle…”,  „lo – lo – lo – lo …”, „la-la-la-la…”, „lo-lek, lo-lek, lo-lek…”

Uwaga!

Ważne jest, aby nauczyć czubek języka unosić się do góry, na wałek dziąsłowy, czyli na „górkę” za górnymi zębami. Jest to bardzo ważne  i pozwala opanować trudne głoski „sz”, „ż”, dż’, „cz”, „r”.

Ćwiczenia policzków: 

  • Nadymanie policzków –  tzw. „ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków –  tzw. „chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  • Naprzemiennie nadymanie i wciąganie policzków.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.